PENGIKUT MC2B

Selasa, April 23

PERJALANAN JAUH DENGAN BAYI BARU LAHIR



 
Secara realistiknya, anda mungkin tidak mahu ke mana-mana dengan membawa bayi anda yang baru lahir kecuali terus pulang ke rumah. Dia memerlukan perhatian dan penyusuan hampir sepanjang masa, dan selain itu anda juga mungkin sudah letih! Tetapi apabila menjangkau usia tiga bulan, bayi sudah sesuai dibawa berjalan. Mereka bukan selemah yang kadang-kala dikhuatiri ibu bapa, dan buat masa ini, bayi anda juga tidak menganggap membuat perjalanan sebagai satu gangguan berbanding masa akan datang.
Jadi nikmatilah saat ini kerana apabila dia sudah aktif bergerak, perjalanan jauh akan menjadi cabaran yang lebih besar.

Tip kesihatan dan keselamatan

• Jika membuat perjalanan melalui udara, berikan susu atau makanan semasa kapal terbang berlepas serta mendarat untuk menghilangkan kesakitan telinga.

• Bawa krim ruam lampin, beg untuk lampin terpakai, lampin yang secukupnya untuk sepanjang perjalanan dan paracetamol bayi untuk mengurangkan kesakitan dan demam. Bawa juga ubat untuk kembung perut (minta ahli farmasi anda mengesyorkan yang sesuai), ubat titis untuk hidung tersumbat dan gel pertumbuhan gigi jika bayi anda sedang tumbuh gigi. Lihat Senarai Semak Kit Pertolongan Cemas kami untuk lebih idea.

• Bawa topi dan losen / krim pelindung matahari (dengan SPF15 atau lebih) untuk bayi anda. Bayi di bawah usia enam bulan harus dielakkan daripada panas matahari sama sekali, dan pendedahan kepada matahari untuk bayi antara usia enam bulan dan setahun haruslah terhad, terutamanya antara jam 11 pagi dan 3 petang pada hari yang panas.

• Dapatkan pelindung matahari untuk tingkap kereta supaya dapat melindungi kulit dan mata bayi anda daripada matahari.

• Jika membuat perjalanan dengan kereta, bayi patut sentiasa duduk di dalam kerusi kereta bayi menghadap ke belakang, sebaik-baiknya di tempat duduk belakang. Jangan letakkan kerusi kereta bayi anda di tempat duduk penumpang hadapan yang ada beg udara. Luangkan masa sebelum anda bertolak untuk memastikan kerusi kereta bayi dipasang dengan betul dan tali pinggang keledar dipasang dengan betul pada kerusi kereta bayi. Pastikan juga tali keselamatan pada kerusi kereta bayi dilaraskan supaya padan dan kukuh pada bayi anda.

Baca lebih lanjut mengenai perjalanan kereta dengan bayi anda.

Makanan dan keselesaan

• Jika anda tidak menyusukan bayi, jangan lupa membawa susu formula dan air yang telah dimasak dan disejukkan. Anda juga mungkin perlu membawa tin, balang dan paket makanan bayi, tetapi hanya jika anda merancang untuk pergi ke suatu tempat yang sangat eksotik; makanan bayi selalunya ada dijual di destinasi anda.

• Bawa bib plastik untuk bayi anda. Ianya sungguh berguna untuk mengelakkan terpaksa menukar pakaian bayi beberapa kali sehari.

• Bawa selimut bayi supaya anda boleh berhenti di taman untuk membenarkan bayi anda meregangkan kaki atau melelapkan matanya sejenak.

• Jika bayi anda tidur dalam katil bayi, jangan lupa menempah satu semasa anda membuat tempahan bilik hotel supaya pihak hotel dapat menyediakannya sebelum anda tiba. Sebagai alternatif, anda boleh membawa sendiri katil bayi yang mudah dibawa dalam perjalanan.

Menghiburkan bayi anda

Bawa sebuah beg yang berisi beberapa barang mainan kesukaan bayi anda, serta beberapa mainan yang baru. Antara yang sesuai termasuk apa saja yang bersinar, berdetar-detar, cermin khas untuk bayi, mainan bermuzik, patung haiwan, kekunci plastik atau gegelang gigit.

Peralatan perjalanan

Beberapa peralatan yang dipilih rapi akan membantu melancarkan perjalanan dan penjelajahan apabila tiba di destinasi anda.

Untuk bayi yang kecil, satu sistem perjalanan yang lengkap boleh mengurangkan kerumitan masuk dan keluar daripada kereta dan kapal terbang.

Sebuah bugi ringan yang boleh disimpan di dalam but kereta atau ruang simpanan atas dalam kapal terbang sesuai untuk bayi yang sudah boleh duduk sendiri (anda boleh tinggalkan bugi anda di tangga kapal terbang dan anda boleh mengambilnya semula apabila tiba).

Untuk bayi yang lebih kecil, bakul bayi mungkin berguna.

Lihat senarai semak mengemas beg bayi kami untuk lebih idea.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan